התנדבות בקהילה והקשר הבין דורי

 
שנת תשע"ב
"אסור לאדם, אף לגדול שבגדולים לשכוח                                                                  
כי יכול הוא ללמוד מאחרים
 באותה מידה שיש ביכולתו לתת לאחרים
אף הקטן שבקטנים ....
כל אדם הוא גם רב וגם תלמיד
משפיע ומושפע מקבל ונותן."
(הרב יוסף דב סלובציק )
מטרות על של הפרויקט – התנדבות בקהילה והידוק הקשר הבין דורי -    
*הידוק הקשרים בין אוכלוסיית בית הספר לאוכלוסיית מרכז היום.
 *הגברת תחושת המסוגלות של תלמידי ביה"ס והקשישים כאחד – העצמה הדדית.
אוכלוסיית היעד: תלמידי בית ספר צורים והקשישים .
הפעילות מתקיימת אחת לשבוע בבית יקינטון .
משך זמן הפעילות כשעתיים בערך.
מטרות הפרויקט:
בתחום החברתי\ תקשורתי רגשי ושיקומי.
*התלמידים יתנסו בפעילויות חברתיות שונות התורמות לקהילה תוך שימת דגש על ערך הנתינה.
 (אתר אגורה, תרומה אישית לספריית הסרטים במועדון, חונכות הדדית בנושא מחשוב ,אומנות ,בריאות, תזונה וגינון)
* התלמידים יפתחו יכולת להעניק לאחרים בתחומים בהם הם מוכשרים- תחום האומנות, מוזיקה, מחשוב וגינון.
*התלמידים ישתפו פעולה ויבצעו משימות שונות המעודדות לאינטראקציה בין אישית עם הקשישים.
*התלמידים יתנסו בקשרים המבוססים על כבוד הדדי ויעמיקו את הקשר הבין דורי.
*התלמידים יכירו את עולם הקשיש ויהיו מודעים לכך שפעילויות חברתיות שונות עם הקשישים עשויות להעלות את רמת החיוניות שלהם.
*התלמידים יחשפו למפגשים אנושיים עם הקשישים המעודדים יצירתיות ופרודוקטיביות.
*התלמידים יחשפו לאינטראקציה בין אישית עם הקשישים המעודדת יוזמה תקשורתית ויחס אישי וחם.
* התלמידים יפתחו יחס אישי ואוהד לקשישים.
*  התלמידים יפתחו מודעות ורגישות וערנות לצורכי הקשישים.
* התלמידים יפתחו נכונות לעבוד בשיתוף עם הקשישים למען מטרות משותפות.
 * התלמידים יפתחו יכולת לייצר מוצרים ויכולת להעניק לאחר תוצרים .
* התלמידים יפתחו מיומנויות תקשורת ועידוד לחוקי שיח נורמטיביים בקבוצת הקשישים.
* התלמידים יחשפו לסיטואציות המאפשרות תקשורת בין אישית ובין דורית.
 * התלמידים יחשפו ל אינטראקציה בין אישית חיובית בין הקשישים לתלמידי הפרויקט.
 * התלמידים והקשישים יצאו ל לפעילויות שונות במרחב  הפתוח המאפשרות קשב ספונטני שימוש בחושים והפחתת לחץ וחרדה.
  מטרות אופרטיביות בתחום הבריאות, גינון, איכות הסביבה ותזונה.
*התלמידים ירכשו מיומנויות גנניות, ידע גנני וכלים להעברת הידע לקשישים.
*התלמידים יתרמו תרומה אסתטית למבנה ולגינת מרכז יום לקשיש.
*התלמידים יפתחו אחראיות אישית ותחושת מסוגלות עצמית לנוכח דרישות הפרויקט.
*התלמידים והקשישים יתנסו בפעילויות גנניות משותפות תוך שמירה על ערך איכות הסביבה, חיסכון במשאבים, במים, שימוש חוזר והקשר לבריאות.
*התלמידים ישתלו ויטפחו בגינת המועדון צמחים חסכני מים וצמחי מרפא ונוי בשיתוף עם הקשישים.
*התלמידים ינחו את הקשישים ויתנסו בפעילויות שונות בתחום התזונה ,צמחי מרפא והבריאות.
*הקניית מושגי בריאות הוליסטיים למשתתפי הסדנא  אשר נועדו לצייד אותם בכלים משמעותיים לשיפור איכות החיים שלהם, חיזוק האמון בכוחותיהם ועירור כוחות הריפוי שיש בתוכם.
*פיתוח מוּדעוּת לנושא השתייה: לצריכת נוזלים – סוגי המשקאות וערכם הבריאותי. 
* שילוב צמחי מרפא בתזונה כחלק מאורח חיים בריא.
*הכרת מזונות מרפאים והשפעתם על הגוף והנפש.
 *העלאת המודעות לאכילת מזונות ממקורות צמחיים, מלאים שילוב ירקות ופירות בתפריט היומיומי.
* פיתוח מודעות למזונות ומשקאות מרפאים והשפעתם על רווחת האדם.
*הכרת מרכיבי מזון טבעיים – בריאים ומבריאים .
* העלאת המודעות של משתתפי הסדנא לקשר בין הזיכרון והריכוז לתזונה ופעילות גופנית ומנטלית.
*התייחסות נרחבת אל אורחות חיים בריאים ומאריכי חיים.
*העלאת המודעות של המשתתפים ליכולתם לשנות ולשפר את איכות חייהם
ע"י יישום התנהגויות מקדמות בריאות.
* התלמידים והקשישים יחשפו לפעולות המעודדות שימוש בכלי עבודה שונים- דגש חשיבות התפקוד וכללי בטיחות.
להלן הצעות דרכי ביצוע ופעילויות במרכז יום לקשיש-
* התנסויות שונות בפעילויות הקשורות לבריאות- לדוגמה- מעקב אחר לחץ דם של הקשישים, הרצאות בתחומי בריאות שונים.
*זריעה ושתילה של צמחים שונים וטיפוח סביבת המועדון- דגש מודעות לאסתטיקה ותרומה לצמחים.
*התנסויות במיומנויות גנניות כגון: ריבוי צמחים, גירוף, עישוב, גיזום, השקיה ועוד,
*התנסויות שונות בתחום התזונה והבריאות כגון: הכרת צמחי מרפא ותבלין , מזונות ומשקאות מרפאים תוך כדי יישום התנהגויות מקדמות בריאות. דגש- הכרת הסגולות הרפואיות של צמחים וסוגי מזונות שונים.
*יצירת סביבה אסתטית ופורחת ע"י: שתילת צמחים במכלים ובגינת מרכז יום.
*שתילה וטיפול בצמחים חסכני מים, צמחי מרפא ונוי.
*פעילויות חברתיות שונות -דגש - ניצול משאבים ושימוש חוזר.
*פעילויות חברתיות בחגים ובאירועים מיוחדים. -דגש- פיתוח קשרים חברתיים בין הקשישים לתלמידים.
*הכנת מאכלים ומשקאות בריאים עם הקשישים, -דגש-תזונה מבריאה בתפיסה הוליסטית.
"יהיו מזונותייך תרופותייך" היפקורטס
 לדוגמה: חליטה של צמחי מרפא והכנת סלטים ומשקאות בריאים. 
*קישוט חלוקי נחל עם מפיות.- דגש על שימוש במשאבי טבע
*הכנת שקיות  ריחניות דגש- שימוש צמחי מרפא לקוסמטיקה.
*הכנת סימניות מפרחים ועלים שונים. דגש-יצירת מוצרי נוי בשילוב הטבע.
*קישוט מיכלים, בקבוקים, קערות, אדניות וכו'.דגש- יצירת מוצרי נוי ממשאבי טבע.
*הכנת עציצים חסכוניים מבקבוקי פלסטיק ועוד. דגש- שימוש במשאבים שאינם מתכלים.
*הכנת עץ מיוחד לתחילת השנה או לטו בשבט -עץ המשאלות, עץ האנרגיות.דגש- יצירת משמעות לעצים.
*שתילה של צמחים שונים במיכלים צמחי תבלין, חסכני מים – דגש חיסכון במשאבים
קישוט המועדון והחצר בצמחים-דגש- יצירת סביבה מרגיעה ואסתטית.
ארוחות בריאות משותפות- דגש- תזונה מבריאה והקשר לבריאות האדם
ברוח הרמב"ם.
*יצירת  מוצרים  משותפים- דגש-עידוד ליוזמה תקשורתית בין תלמידי בית הספר למרכז יום לקשיש.
*פעילויות חברתיות שונות בשילוב בעלי חיים- דגש על שמירת החי.
*יצירת מוצרי נוי עציצים חסכוניים- דגש- שמירה על ערך איכות הסביבה
* ריקודים משותפים בדגש על חגי ישראל.
(חשוב לציין שבמהלך הפרויקט יתגבשו פעילויות נוספות וזאת אחרי פעילויות משותפות.)
כל אדם , בנסיבות חייו השונות, מתנסה בנתינה ובקבלה. כמו שמציין הרב דסלר בספרו "מכתב מאליהו"
"כאשר ברא אלוקים את האדם עשהו לנוטל ונותן …אין אדם בעולם שאין בו ניצוץ כוח הנתינה, שהיא ממידותיו של הקב"ה…. כללו של דבר, זה אשר יתן האדם לזולתו, לא יאבד ממנו, אלא ירגיש אשר גם לו בחבירו זה אשר נתן לו. זו היא הדבקות שבין אדם לזולתו, אשר נקרא לה בשם "אהבה".
                בברכה- סולומון ליזה  מורה מבי"ס צורים