כלבי ליטוף בבית יקינטון -טיפול באמצעות בעלי חיים



 התרופות של הטבע מלא בשלל טיפולים, הטבע סיפק לנו גם מטפלים מקצועיים שיכולים לעזור לנו להתגבר על בעיות. לא יכולים לדבר אתנו בשפתנו, לכן הם מטפלים טובים,
קל לנו להיקשר  אליהם שונה מאוד בין אדם לאדם. הטיפול בבעלי חיים הוא תחום חדש יחסית בישראל הוא תחום הרפואה המהפכני ביותר בטיפול בנפגעי נפש ואפילו בקשישים. 

 
 
מה זה בעצם טיפול באמצעות בעלי חיים?
טיפול באמצעות בעלי חיים, הנקרא גם זואותרפיה, הוא שיטה בה נעזרים פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ומטפלים בבריאות הנפש מיושם ברחבי העולם כבר שנים רבות. התיעוד הראשון היה בבית החולים סנט אליבזת שבוושינגטון בשנת 1919, שם הכירו בכלבים כידידים המועילים למטופלים במחלקה הפסיכיאטרית, גילוי התרופות פסיכיאטריות הפסיקו את הטיפול.. התחיל להשתפר מצבם החברתי של מטופלים מנותקים אשר סבלו מבעיות תקשורת כשהחלו לטפל בציפור פצועה לעבוד ביחד ועזרו בטיפול.
במחקר התגלה כי המטופלים ששהו במחלקה עם בעלי חיים קיבלו רק מחצית מכמות התרופות שקיבלו מטופלים ששהו במחלקות ללא בעלי חיים. המחקר הראה גם שהמטופלים בבעלי חיים היו פחות אלימים ונטו פחות מחשבות ופעולות אובדניות.
מדוע הטיפול באמצעות בעלי חיים יעיל כל כך?
בשנת 1953 הגיע ילד לטיפול שגרתי אצל הפסיכולוג בוריס לוינסון. הילד הגיע מוקדם וחיכה בחדר ההמתנה, בו ישב גם כלבו של בוריס – ג'ינגלס. כשהבחין ג'ינגלס בילד, הוא התחיל לרוץ לכיוונו וללקק אותו. הילד, שהיה מסויג מאוד מהפסיכולוג במפגשים הקודמים, לא גילה סימני פחד, אלא חיבק וליטף את הכלב, חלק מהאהדה שהופנתה לכלב, הועברה גם ללוינסון שהצליח ליצור קשר חיובי עם הילד, ולבסוף הביא לשיקומו.
לוינסון המשיך לחקור את נושא הטיפול הפסיכולוגי בעזרת כלבו. לוינסון הסיק שכאשר הילד נפתח כלפי הכלב ומרגיש בטוח שוב לחוש רגשות חמים, הוא יעז לעשות זאת גם עם המטפל, שהכלב נתפס כחלק ממנו.
קיימות  באדם תחושות של שוני והזדהות עם החיה המטפלת בו זמנית. גם אנו וגם החיות נמשכים להנאות ומתרחקים מאי נעימות. אנו משלמים  את הפער בינינו לבין החיות, ולכן אנו מדברים איתן כאילו היו בני אדם,  בעלי חיים אינם שופטים לעולם, ויכולים להעניק אהבה וסובלנות ללא תנאי. תכונה זו מאפשרת למטופלים לפעול איתם בחופשיות, כך שרגשות מודחקים יכולים לעלות לפני השטח. בעלי החיים הם פשוטים, גלויים וחיוניים מטבעם, והמטופל מרשה לעצמו להיות כמוהם, ולהיפתח בעצמו. 
 
למי מתאים הטיפול?
 החיות עוזרות למטופל להיפתח אל מול המטפל הבכיר, ובכך מייעלות את הטיפול, מספקות הרגשה חיובית אצל המטופל בנוגע להתקדמותו, ובכך גם מונעות ממצבו להידרדר. הטיפול מתאים בעיקר לסובלים מהבעיות הבאות:
  • לקויות למידה ותקשורת
  • עיכובים התפתחותיים
  • בעיות קשב וריכוז
  • היפראקטיביות
  • אוטיזם, אספרגר
  • פיגור שכלי
  • שיתוק מוחין
  • נכות ושיקום
  • קשישים
  • נפגעי פעולות איבה
מה עושים בטיפול?

הטיפול כולל עידוד פעולה של חמשת החושים:
  • מגע – זו יכולה להיות תחושת פרווה של כלב או ארנבון, עור של לטאה או נוצות של ציפורים.
  • ראיה – יצירת קשר עין עם החיה, המטפל והסביבה.
  • שמיעה אבחנה בין קולות שונים כמו ציוץ ציפורים, נביחות כלב וכדומה.
  • ריח – עידוד חוש הריח בעזרת ריחות שונים של בעלי חיים.
  • תקשורת – הבעה מילולית ולא מילולית וחקירת רגשות הפחד והסקרנות של המטופל.
קיים גם תחום של רכיבה טיפולית בעזרת סוסים, אשר מתאים לאנשים בעלי בעיות פיזיות בנוסף לבעיות נפשיות, התנהגותיות ורגשיות.. הטיפול עובד בעיקר על שיפור הקשב והריכוז, שיווי המשקל, ההתמצאות המרחבית, הקואורדינציה והביטחון העצמי, אשר כולם תלויים רבות בקשר שבין המטופל לסוסו. 

 
 
נמצא כי טיפול בעזרת בעלי חיים עוזר רבות גם לבני הגיל שלישי. הטיפול עוזר להפיג את תחושת הבדידות, הדיכאון ואפילו את החולי בקרב אנשים מבוגרים. חיות משרות תחושת אופטימיות ואושר. בעלי החיים יכולים לעזור גם בתחום הפיזיאותרפי הטיפול עוזר למיקוד המטופל במתן פקודות מובנות אשר דורשות ממנו להיות ערני ומרוכז.
בעלי החיים מספקים אהבה, גם כאשר עומד מולם קשיש אשר מרגיש שאין בו צורך חברתי ותעסוקתי. נוכחות בעל החיים מספקת למטופל תחושה שעדיין יש מי שצריך אותו, ובכך תורמת לתחושת הביטחון העצמי ומחזקת את הערך העצמי שלהם., מבוגרים אשר דוחים טיפול פיזיאותרפיים במרכזי יום או במוסדות, נענים כמעט ללא היסוס לטיפול בעזרת בעלי חיי.
  •  
גם חיות מחמד עשוית להועיל לשיפור תחומי הבריאות השונים
חיות מחמד עשויות לתרום רבות לחיי בני אדם, וביחוד לקשישים. הנכדים והנינים שמגיעים לביקור אצל סבא וסבתא בעלי חיית מחמד, שמחים לראותם הרבה יותר, ובכך משפרים ומייחדים את הקשר שבין הדורות. מבוגרים שמגדלים כלבים מדווחים על יותר סיפוק מחייהם ומבקרים פחות אצל הרופא, חיות מחמד יכולות להיות תוספת נפלאה לכל משפחה, וכל אחד מבני המשפחה יוכל להפיק מהן תועלת בריאותית, נפשית וחברתית, כך שגם אם הטיפול המקצועי בעזרת בעלי חיים לא קוסם לכם, תוכלו תמיד לאמץ כלב או חתול ולזכות בחיים עשירים ומאושרים יותר.
 
 
 
בריאות הלב
מחקר שהתפרסם בתחילת שנת 2012 בכתב העת האמריקאי לקרדיולוגיה מראה כי עבור אנשים עם מחלות כרוניות, חיות מחמד קשורות ליכולת של הלב להתאים ולהסתגל למספר רב של נסיבות שיכולות להשפיע על הגוף, כמו מהירות פעימות לב במצב מלחיץ. על פי המחקר, לאנשים בעלי חיות מחמד יש מדדי דופק שמשתנים לעיתים תכופות, לעומת כאלה שאין להם חיות מחמד, כלומר קצב הלב שלהם היה סתגלני יותר.

הפחתת לחץ במקום העבודה
להביא את הכלב למקום העבודה יכול להוריד את רמת הלחץ ולהגדיל את שביעות הרצון במקום העבודה, כך עולה ממחקר שהתפרסם בכתב העת הבינלאומי Journal of Workplace Health Management.

שיפור הערכה עצמית
לאנשים עם חיות מחמד יש הערכה עצמית גבוהה יותר והם מרגישים פחות בודדים מאשר אנשים ללא חיות מחמד, כך על פי מחקר שהתפרסם בכתב העת  Personality and Social Psychology. עוד נמצא כי בעלי הכלבים פחות מופנמים ויותר מוחצנים מבחינה חברתית. "חיות מחמד יכולות לשמש מקור חשוב של תמיכה חברתית המספק הרבה יתרונות פסיכולוגיים ופיזיים חיוביים עבור הבעלים" כתבו החוקרים במחקר.

לחץ דם נמוך
כאשר אדם לחוץ, תמיכה חברתית המסופקת על ידי חיות המחמד יכולה לסייע להוריד את לחץ הדם, כך עולה ממחקר שהתפרסם בשנת 2001 בכתב העת Hypertension.
המחקר שנערך באוניברסיטת ניו יורק הראה כי בקרב אנשים שכבר נוטלים מעכבי ACE לטיפול בלחץ דם גבוה, בעל החיים יכול לעזור לייצב את רמת לחץ הדם במצבים של לחץ.
"מחקר זה מראה שאם יש לכם לחץ דם גבוה, חיית מחמד יכולה להיות טובה לכם כשאתם תחת מצב לחץ, ובמיוחד טובה, אם יש לכם מערכת תמיכה חברתית מוגבלת", אומרת החוקרת הראשית, הדוקטורנטית קארן אלן.

סיכון נמוך למות מהתקף לב
במחקר שהוצג בשנת 2008 בכינוס השנתי של האגודה האמריקאית לשבץ, דווח כי יש קשר ישיר בין בעלות על חתול לבין סיכון נמוך יותר למות מהתקף לב. המחקר שכלל קרוב ל-4500 איש הראה כי בעלות על חתול מורידה את הסיכוי למות מהתקף לב ב-40% ומפחיתה את הסיכוי למות מבעיות לב אחרות, כמו אי ספיקת לב ושבץ, ב-30%.

שיפור מצב רוח
ליטוף כלב יכול לעזור להגביר את רמות הורמון האוקסיטוצין והסרוטונין בגוף (ההורמונים שאחראיים על התחושה הטובה), ולהוריד את רמת הורמון הקורטיזול (הורמון הלחץ).
המחקר, שנערך על יד מדענים מאוניברסיטת מיזורי, בקולומוביה הראה כי די בליטוף של כלב במשך 15 דקות עד שעה וחצי כדי להוריד את רמת לחץ הדם ב-10%.
 
 
מחקרים אלה בהחלט מוכיחים את היתרונות הבריאותיים שיש בגידול חיות מחמד, גם בקרב תינוקות וגם בקרב מבוגרים
 


בבית יקינטון נפתח חוג לכלבי ליטוף, יש לנו כלבה מתנדבת בשם ילדה המגיעה לבית יקינטון וחברי החוג לומדים ונהנים משהות ילדה בבית יקינטון.
כלבי ליטוף מעניקים רגעים של שמחה 




בבית יקינטון נפתח חוג לכלבי ליטוף, יש לנו כלבה מתנדבת בשם ילדה המגיעה לבית יקינטון וחברי החוג לומדים ונהנים משהות ילדה בבית יקינטון.
כלבי ליטוף מעניקים רגעים של שמחה 
מחקרים רבים מוכיחים כי חברתן של חיות מחמד תורמת לבריאותו הנפשית ולבריאותו הפיזית של הזקן.
אשל פועלת לשיפור איכות חייהם של זקנים במוסד ובקהילה, וכחלק מעשייתה, פיתחה את התכנית 'כלבי ליטוף': מתנדב וכלבו הידידותי באים לבית האבות כדי לשעשע דיירים המעוניינים לשהות במחיצת הכלב, ללטף אותו, לשחק איתו, לטייל איתו, לזכות לחיבה ממנו ולהנעים את זמנו.
התרומה של הכלב ניכרת לא רק בחווייתיות ובהנאה, אלא בשיפור בריאותם של זקנים. רבים הדיירים שמצבם השתפר בעקבות פגישות עם 'כלב ליטוף':  המתנדבים מעודדים אותם לנוע, לצאת מחדרם, לתרגל תרגילי פיזיותרפיה, להצטרף לטיול או פשוט לחייך. זקנים שאיבדו שמחת חיים, רצון לתפקד, לתקשר או לחייך - חזרו לפעילות בזכות המבקרים הפרוותיים. 

מי הם כלבי הליטוף?
לעומת כלבי שירות למיניהם, כלבי נחייה, כלבים לחולי אלצהיימר, כלבים שאולפו לשמירה, להגנה, להצלה או לחיפוש חומרי נפץ וסמים, לא השתתפו כלבי הליטוף בהכשרה מקצועית או באילוף מיוחד. אין להם תעודות מומחים, וברובם, אינם משתייכים לגזעים המיוחסים. לכלבי הליטוף יש תכונות מיוחדות וכישרונות שאין לכל כלב. כלבי הליטוף הם כלבים מכל הזנים, הגדלים, הצבעים והגילים. הם ניחנו באישיות אמיתית, ברגישות, באמפתיה, בנכונות לתת תשומת לב ובציפיות גדולות לליטופים